Sound Art Works

Composing with Dark Matter (2022)

Composing with Dark Matter (2022)

Ode Aseguinolaza with Rebecca Collins and David Cerdeño 

Audiovisual piece for headphones, 11 mins 30 seconds // Gold box with brass sensors and mini fan

Composing with Dark Matter is an audiovisual installation for a solitary listener ready to engage in an exclusive encounter with dark matter. The creative process began with an email exchange, in April 2022, requesting Ode Aseguinolaza’s involvement to listen in on the first few minutes of the Universe. Ode accepted, keen to embark on an aurally-inflected intergalactic adventure. A series of online discussions ensued between Rebecca Collins, David Cerdeño, and Ode Aseguinolaza in which the nuances of dark matter detection techniques were discussed and numerical video simulations of the galaxy halo shared. Further details on the seasonal fluxes and wind of dark matter were exchanged, making use of details from the ANAIS experiment, situated 800m below Monte Tobazo at the Canfranc Underground Laboratory. Another clue from the Astroparticle Acoustic Research Group at the Valencia Polytechnic University further informed the format. There, physicists and acousticians explore a bipolar acoustic pulse to sonically search for this elusive particle. International interdisciplinary experiments such as KM3Net and ANTARES study raw acoustic signals recorded on hydrophones situated at a depth of 2.5 km in the Mediterranean Sea aiming to assign an acoustic signature to this invisible energy. For Composing with Dark Matter Ode Aseguinolaza has prepared a bespoke dark matter detector capable of reacting to these particles circulating in the air surrounding the exhibition space. This system, configured using a series of brass sensors, is able to process and analyse the microscopic particles traversing the gallery offering an audiovisual response adjusted to each individual. Ultimately, in Composing with Dark Matter, the inaudible is rendered audible as the solitary listener attunes their imagination to the mysterious microscopic elements within everyday life.

Ode Aseguinolaza is an artist, composer and performer who lives in France. Classically trained, she studied piano at the conservatory and musicology and composition in Paris.

Composing with Dark Matter (2022)

Ode Aseguinolaza con Rebecca Collins y David Cerdeño 

Pieza audiovisual para auriculares, 11 min 30 segundos. Caja dorada con sensores de latón y mini ventilador. Financiado por Royal Society of Edinburgh, Grant no. 1827

Composing with Dark Matter es una instalación audiovisual para un oyente solitario dispuesto a vivir un encuentro exclusivo con la materia oscura. El proceso creativo comenzó con un intercambio de correos electrónicos, en abril de 2022, solicitando la participación de Ode Aseguinolaza para escuchar los primeros minutos del Universo. Ode aceptó, ansiosa por embarcarse en una aventura intergaláctica con influencias auditivas. Siguieron una serie de discusiones entre Rebecca Collins, David Cerdeño y Ode Aseguinolaza, en las que se discutieron los matices de las técnicas de detección de materia oscura y se compartieron videos de simulaciones numéricas del halo de la galaxia. Se intercambiaron más detalles sobre los flujos estacionales y el viento de la materia oscura, utilizando detalles del experimento ANAIS, situado a 800 m bajo el Monte Tobazo en el Laboratorio Subterráneo de Canfranc. Otra pista del Grupo de Investigación de Acústica en Física de Astropartículas de la Universidad Politécnica de Valencia contribuyó también a este. Allí los físicos y los especialistas en acústica exploran un pulso acústico bipolar para buscar sónicamente esta esquiva partícula. Experimentos interdisciplinarios internacionales como KM3Net y ANTARES estudian señales acústicas registradas en hidrófonos situados a una profundidad de 2,5 km en el mar Mediterráneo con el objetivo de asignar una firma acústica a esta energía invisible. Para Composing with Dark Matter Ode Aseguinolaza ha preparado un detector de materia oscura a medida, capaz de reaccionar a estas partículas que circulan en el aire que rodea el espacio expositivo. Este sistema, configurado mediante una serie de sensores de latón, es capaz de procesar y analizar las partículas microscópicas que atraviesan la galería, ofreciendo una respuesta audiovisual ajustada a cada individuo. En última instancia, en Componer con materia oscura, lo inaudible se vuelve audible a medida que el oyente solitario sintoniza su imaginación con los misteriosos elementos microscópicos de la vida cotidiana.

Ode Aseguinolaza es una artista, compositora e intérprete que vive en Francia. De formación clásica, estudió piano en el conservatorio y musicología y composición en París. 

Energies not Forms not Figures (2023)

Energies not Forms not Figures (2023)

Rebecca Collins with Adam Matschulat

Digital Audio Piece, 20 minutes in 4 parts

Funded by Royal Society of Edinburgh, Grant no. 1897

Energies not Forms not Figures is an audio work in four-parts combining performance writing with field recordings and interview extracts from Rebecca Collins’ visits to the Canfranc Underground Laboratory and to the Astroparticle Acoustic Research Group in Gandia at the Polytechnical University in Valencia. The creative process with Adam Matschulat evolved from an initial conversation over a steamed latte at Café OTO, London in July 2022. Ideas discussed included references to sounds of the everyday that shift reorienting the attention of the listener, the absurd and Samuel Beckett. A conceptual twist to the piece makes use of an excerpt from J.S. Bach’s, Brandenburg Concerto No. 2 in F Major, 1. included on The Sounds of the Earth the Golden Record sent by NASA aboard Voyager I and Voyager II. Whilst the record is intended for the ears of extraterrestrial listeners on unknown planets, Collins and Matschulat, aim to engage the ears of those on planet Earth with the intention of attuning our attention to that which is already around us. 

Rebecca Collins is an award-winning artist researcher, whose work focuses on methods of listening, performance, sound, and creative/critical writing.

Adam Matschulat is an award-winning London-based Brazilian composer, sound designer and engineer. 

Interview material from conversations with Aaron Vincent, Theopisti Dafni, Carlos Peña Garay.

Energies not Forms not Figures (2023)

Rebecca Collins con Adam Matschulat

Pieza de audio en cuatro partes, 20 minutos

Financiado por Royal Society of Edinburgh, Grant no. 1827

Energies not Forms not Figures es una obra de audio en cuatro partes, que combina escritura performativa con grabaciones de campo y extractos de entrevistas de las visitas de Rebecca Collins al Laboratorio Subterráneo de Canfranc y al Grupo de Investigación Acústica de Astropartículas en Gandía, en la Universidad Politécnica de Valencia. El proceso creativo con Adam Matschulat evolucionó a partir de una conversación inicial con un café con leche en el Café OTO de Londres en julio de 2022. Las ideas discutidas incluyeron referencias a sonidos de la vida cotidiana que cambian y reorientan la atención del oyente, el absurdo y  Samuel Beckett. En un giro conceptual a la pieza hace uso de un extracto de J.S. Bach, Concierto de Brandenburgo n.° 2 en fa mayor, 1 incluido en Los sonidos de la Tierra, el Disco de oro enviado por la NASA a bordo de las Voyager I y Voyager II. Si bien el disco está destinado a los oídos de oyentes extraterrestres en planetas desconocidos, Collins y Matschulat pretenden atraer los oídos de aquellos en el planeta Tierra con la intención de sintonizar nuestra atención con lo que ya nos rodea. 

Rebecca Collins es una artista investigadora galardonada, cuyo trabajo se centra en métodos de escucha, interpretación, sonido y escritura creativa/crítica. 

Adam Matschulat es un galardonado compositor, diseñador de sonido e ingeniero brasileño residente en Londres. 

Material de entrevistas de conversaciones con Aaron Vincent, Theopisti Dafni, Carlos Peña Garay. 

Compositions on Black Holes (2022)

Compositions with Black Holes (2022)

Digital Audio Piece, 30 mins

Funded by Royal Society of Edinburgh, Grant no. 1897

An evocative journey to a black hole that enables an embodied feel for what might occur were you to find yourself inside such a phenomena. The piece makes use of LIGO data sonification and was developed in collaboration with David Pereñiguez-Rodríguez and Rebecca Collins as part of ‘Improbable Encounters’ a crucial tenet of ‘Parameters for Understanding Uncertainty’(P4UU).

Menhir is a collective formed by visual artists Coco Moya and the musician Iván Cebrián.

Their research focuses on the notion of speculative territory and states of consciousness, through sound installations, performances, rituals, videos or publications. They want to create fields of action, capable of transforming the relationships between space, people and all kinds of forces that cross it. Their works are a kind of virtual menhirs, as if they were a musical geopuncture, like a sound geomantic interpretation of the genius loci. Aiming to re-territorialize it towards affection, belonging and interdependence, under a techno-naturalist animist conception of life.

Compositions with Black Holes (2022)

Menhir con David Pereñiguez-Rodríguez y Rebecca Collins

Pieza de Audio, 30 minutos

Financiado por Royal Society of Edinburgh, Grant no. 1827

Un viaje evocador a un agujero negro que permite sentir encarnadamente lo que podría ocurrir si te encontraras dentro de tal fenómeno. La pieza hace uso de la sonificación de datos LIGO y fue desarrollada en colaboración con David Pereñiguez-Rodríguez y Rebecca Collins como parte de «Improbable Encounters», un principio crucial de los «Parámetros para comprender la incertidumbre» (P4UU).

Menhir es un colectivo formado por los artistas visuales Coco Moya y el músico Iván Cebrián.

Su investigación se centra en la noción de territorio especulativo y estados de conciencia, a través de instalaciones sonoras, performances, rituales, vídeos o publicaciones. Quieren crear campos de acción, capaces de transformar las relaciones entre el espacio, las personas y todo tipo de fuerzas que lo atraviesan. Sus obras son una especie de menhires virtuales, como si se tratara de una geopuntura musical, como una interpretación geomántica sonora del genio loci. Pretendiendo re-territorializarlo hacia el afecto, la pertenencia y la interdependencia, bajo una concepción animista tecno-naturalista de la vida.

Uncertainty (2022)

Uncertainty (2022)

Mario Carro with Esperanza Lopez-Manzanares and Rebecca Collins

Uncertainty is a classical composition for piano based on Heisenberg’s principal of uncertainty. Rebecca Collins invited Mario Carro to collaborate with Esperanza Lopez-Manzanares, expert on the quantum world, to create a new musical composition to transport these ideas into a poetic format. Aspects of the quantum world are difficult for us to assimilate, given that they fundamentally go against our intuition. For this piece Collins accompanied Lopez-Manzanares and Carro as they shared thoughts, compositional ideas and theoretical discussions. The piece was created between April – July 2022.

Esperanza Lopez-Manzanares holds a PhD in Physical Sciences from the Autonomous University of Madrid (UAM). Between 2002 and 2006 she was a Ramón and Cajal Researcher in the Department of Theoretical Physics of the UAM. She is currently a Scientific Researcher at the CSIC, at the Institute of Theoretical Physics.

Mario Carro is a Spanish composer who is developing a career outside of the pressures dictated by the clichés of contemporary music mark.

Uncertainty (2022)

Mario Carro con Esperanza Lopez-Manzanares y Rebecca Collins

Incertidumbre es una composición clásica para piano basada en el principio de incertidumbre de Heisenberg. Rebecca Collins invitó a Mario Carro a colaborar con Esperanza López-Manzanares, experta en el mundo cuántico, para crear una nueva composición musical que transportara estas ideas a un formato poético. Hay aspectos del mundo cuántico que nos resultan difíciles de asimilar, ya que van fundamentalmente en contra de nuestra intuición. Para esta pieza, Collins acompañó a López-Manzanares y Carro mientras compartían pensamientos, ideas compositivas y discusiones teóricas. La pieza fue creada entre abril y julio de 2022.

Esperanza López-Manzanares es Doctora en Ciencias Físicas por la Universidad Autónoma de Madrid (UAM). Entre el 2002 y el 2006 fue Investigadora Ramón y Cajal del Departamento de Física Teórica de la UAM. Actualmente es Investigadora Científica del CSIC, en el Instituto de Física Teórica.

Mario Carro es un compositor español que está desarrollando una brillante carrera al margen de la presión que marcan los tópicos de la música contemporánea.